Katkend
2000. aasta romaanivõistluse võitnud
lühiromaanist, vaata ka Delfist
AARNE
RUBEN (Vt. CV)
Volta annab kaeblikku vilet
4.-5.
peatükk.
“Sel ajal olin mina
kaheksateistkümneaastane noor poiss, pea täis
plikasid ja mässuvõitlust. Üles olin mina kasvanud
ilma
isata ja juba maast-madalast viletsust näinud. Minu ema oli
pesunaine
ühes rikaste pesumajas ja tööd oli teisel ikka nii
palju,
et minu tarvis oli tal väga vähe aega. Ma olin
seitseteistkümmend
aastat vana, kui hakkasin juba ise lõpulikult kaela kandma. Sel
ajal juhtus nii, et “Volta” mehhaanikatsehhist vallandati mõned
töölised ja kuna meister minu ema tundis, siis jäi tema
pilk pidama minul, kes ma olin sel ajal naksakas poiss, ühtegi
tööd
ei peljanud. Ükskord sügisel tuli ta meie juure ja
ütles:
“Tule homme tehasesse, Kusti, ma näitan sulle
augustantsimismasinat.”
Nõnda algaski minu õpipoisiaeg “Voltas”. Sain kiiresti
kõik
selgeks. Töö oli iseenesest huvitav: detail tuli konveierit
mööda
ette ja minul kohe - raksaki! - nokk sisse ja valmis.
Õõnestornidega
oli hea töötada, aga kui puuriots murdus, siis...”
“Oot-oot, kuidas, kas sa
pistsid siis oma noka metalli sisse?”
“Ära sa, Riks, siis
kohe sõnasabast kinni võtma
hakka! Nokaks me nimetasime seda suurt puuri, mis teeb metalli sisse
lohu,
mis teiselt poolt näeb välja nagu mumm. Või siis teeb
lihtsalt augu. Mina räägin ikke piltlikult, mis parata!
Nojah.
Kui tehases täie eest tööle hakkasin, siis
nõudsid
teised, et ma seks puhuks ka suured liigud teeksin. Nad saatsid mind
nurga-taha-poodi
viina järele. Neid päevi ei taha kohe mitte meenutadagi. Mis
on “Volta”? Niisked õued kollaseks värvitud majaseintega,
veetoobrite,
kikerpäripõõsaste ja kurjade koertega, keda vahel
võõraste
kallale hassetati.
Aga minul oli seal ka palju häid sõpru, Säki Karla
näiteks. Tema oli treial, tema oli sotsiaaldemokraat. Viis mind
ametiühingukoosolekule
ja ütles: kui sulle siin liiga tehakse, siis tule ja ütle.
Ütle
julgesti, ära mitte midagi karda. Ükskord
lõunavaheajal
pistis ta mulle ühe raamatukese pihku. Selle nimi oli
“Tööliste
vilets seisukord”. Lugesin raamatukese kaanest kaaneni läbi,
niipalju
kui mul aega oli, sest tööpäev kestis meil ju
üksteist
tundi - algas kell seitse hommikul ja lõppes kella seitsmeks
õhta,
lõunavahe käis selle sisse. Alles peale meie esimest
streiki
andis tehasevalitsus järele ja hakkas üheksa tunnise
tööpäevaga
nõusse. Meie nõudsime ikkagi kaheksat. Ühele vihatud
meistrile anti siis rassott kätte, aga teised jäeti ametisse.
Meie arvasime, et saame neid ka tulevikus kotti ajada ja värava
taha
kärutada, aga nii see siiski ei olnud.
Suvel oli palju kõiksuguseid kihutuskoosolekuid.
Jaanipäeval
oli üks streik ja siis läksime metsa koosolekut pidama.
Seltsimehed
andsid mulle sini-must-valge lipu kätte ja ütlesid, et
võta
esiotsa see, sest punaseid lippe tohib praegu vaid niisugustes kohtades
üles panna, kus see politseile kohe näppu ei puutu. Trikoloor
on praegu Tõnissoni ja Pätsu meeste lipp, aga siis oli see
politseinikute jaoks lihtsalt üks värviline lipp, mille
otstarbest
nad mitte mõhkugi aru ei saanud.
Siis algasid ärevad päevad. Saime lühema
tööpäeva,
saime oma tööhinded ja trahve ei olnud enam nii palju. Mina
hakkasin
palka saama 1 rubla ja viiskümmend kopikat päevas. Aga
sellest
oli veel vähe. Pehkinud isevalitsus tahtis meid, noori,
nekrutiteks
võtta. Minulgi seisis ees liisuvõtmine ja vannutamine,
kuid
võtsime oma pundi kokku ja selles pundis oli töömehi
nii
“Voltast”, Lutterist kui “Dviigatelist”. Otsustasime, et läheme
ühes
Toompeale ja näitame, milleks meie, liisupoisid, oleme
võimelised.
Pidasime seal siis suure miitingu maha ja laulsime “Marseljeeset”.
Kardavoid
ja kasakad tulid mõõgatuppede ja rusikatega vehkides ja
meie
pidime lõpuks siiski all-linna taanduma. Sel ajal oli meil
tehases
järjekordne streik, aur oli kateldest välja lastud ja
kõik
töölised värava ette kogunenud. Vabadusjänu oli nii
kuradima suur, et sel ajal meie enam majanduslikkude nõudmistega
ei leppinud.
Siis kiskus aeg juba hilissügisele. Vabriku keldris, kus
hoiti varuosi ja muud trääni, toimusid kihutuskoosolekud.
Koosolekute
ajal põles seal ainult üksainus tuhm lamp ja seegi oli
harilikult
poolenisti kinni kaetud, et valgus ukseprao vahelt välja ei
paistaks.
Ühel usaldusväärilisel seltsimehel oli selle ukse jaoks
võti. Seal siis istusimegi iga nädal koos ja arutasime,
mida
edasi teha. Sest streigitud juba justkui oli, politseiga samuti
tapeldud.
Sel ajal, kui käis parteikassa täiendamine tarviliku varaga,
olin mina partei noorliige ja minule keegi nii tähtsaid
ülesandeid
ei usaldanud. Aga ma olin alati varmas kuulama, mida vanemad
seltsimehed
mulle rääkisid - vaatasin särasilmi otsa ja muudkui
noogutasin
kaasa, just samuti nagu sina praegu.
Meil leidus siis üks agar seltsimees, keegi Voormann,
vuntside
ja väljamaa viisi palituga, kes oli “Punase Lipu” toimetuse
trükikojas
laduja ja kes käis vabrikute vahel sidet pidamas.
Bürgermusse
koosoleku järele valisime tema oma piirkonna ehk rajooni
nõukogu
esimeheks. Vaat tema sai kohe kiiresti teada, mida olid Aleksander
Kesküla
ja teised Pikal uulitsal otsustanud. Voormann käskis kaevata
“Volta”
keldri kõrvale salajase punkri, kus hoiti relvi, aga lendlehed
olid
kogunisti minu juures pööningul, nii et isegi ema sellest
midagi
ei teadnud. Kord kutsus see Voormann mind kõrvale ja
rääkis
nõnda:
“Seltsimees Kustas Kalender, aalias Kusta! Nüüd, mil
meie partei ülesanne on ka maaproletariaadi hulka
sõjasõnumeid
külvata, ootavad sindki suured teod. Sa pead
maatöölistele
kudagiviisi selgeks tegema, et seitsmesaja-aastane orjaöö ja
äraarvamata ägamine nüüd möödas on, kuid
selleks, et talupoeg viimaks ometi selga saaks sirutada, peab ta
mõisa
vara viimseni konfiskeerima ja maal omaette revolutsioonilise valitsuse
asutama. Talupoeg peab õieti teadma, et tal lootust paremale
tulevikule
ainult sel juhul on, kui ta ärganud töölisklassiga
nõndaütelda
käsikäes, ühes tegutseb. Jätku nad
mõisamajad
alles, aga parunid ja vonnid ja muud junkrud kihutagu minema, sest
hooneid
läheb ju ikka tootmiseks vaja. Tsaari “armu” peale ärgu mitte
loodetama hakaku. Mis mõtet kaubelda, kui palju renditegu teha -
plats puhtaks, mõisa- ja kirikumaad siia ja asi mutt. Ja kuna
minul
see Vändra värk südame peal, siis mina saadan su
otseteed
sinna “pätsude” maile, kus - Vändra metsas -see värk
toimus,
saad aru?! Sest need igavesed passatskid on sealkandis nii
äraarvamata
konservatiivsed, tapsivad “Pätsu” ära, kes uuendusi tahtis.
Nõnda
ütleb laul. Nii et nende “pätsudega” pead sina asju ajama...”
Voormann seletas veel pikalt-laialt Vändrast ja rongidest,
aga see kõik läks minul justkui kõrvust
mööda,
sest ma sain ju sellest pikast seletamisest nii aru, et mind tahetakse
saata parteilise ülesandega Tallinna abilinnapea Konstantin
Pätsu
juurde. Voormann ei sobinud juhiks, see oli tõsi. Ka
kõige
lihtsamaid asju oskas ta nii hirmus keeruliselt seletada, et ihukarvad
tõusid turri. Mina teadsin, meie kõik teadsime, et on
olemas
vaid üks Päts, too Konstantin, Tahkuranna ehitusmeistri poeg
ja “Teataja” vastutav väljaandja. Populaarse lugemisvara “Kuidas
pidada
mesilasi” tõlkija ning tähtjas levitaja rahva sekka.
Päts
oli ka kõrgel kohal linnavalitsuses. Mulle kippus kangesti
jääma
sihuke mulje, et partei käskis minul asju ajada Pätsudega,
kellest
üks... sa kuradi kurat küll - oleks justkui maha tapetud. Kui
Voormanni juttu kuulata, siis ei võinud eales milleski
päris
kindel olla. Mehele oli juhiks olemine ajapikku väga meeldima
hakanud,
ta nautis seda ja oli juba üsna halva iseloomuga: pahandas, kui
vastu
vaieldi.
Mõtlesin ilusasti järgi uurida, mis teeneid partei
minult ikkagi ootas, kui suur juht oma iseäraliku kõne
lõpetas
ja samas käratas: “Saite aru, seltsimees Kalender??”
Mina ei olnud kõne lõppu kuulnud. Olin elevil
Pätsu pärast. Mõtelda vaid - mina, noor
tööline
pidin saama rääkida nii tähtsa asjamehega! Pidin
paugupealt
vastama “ei saanud veel päris täpselt”, kuid nähes
Voormanni
sünget ja nõudlikku pilku, taipasin: see mees hakkab mind
eksamineerima
ja siis tuleb kohe välja, et ma tema kõne lõppu
üldse
ei olnud kuulanud. Sellepärast vastasin tema küsimusele jaa.
Ja tema seepeale: “Väga hea, siis täitke see. Siin on teile
kolm
rubla ja revolver. Ja tingimata võtke suurem patsahkam lendlehti
ühes.”
Pärast seda ei olnud enam midagi parata, tuli käsku
täitma asuda. Kui lendlehekesed võetud, mõtlesin,
mida
ma selle Pätsuga esiotsa peale hakkan. Kas tema vastu aitab
revolver
või patsahkam lendlehti? Heitsin pilgu neile lendlehtedele:
teoorjuse
kaotamine, majoraadi-, laada- ja alkoholimüügi
eesõiguse
võõrandamine mõisnikelt, kiriku-,
rüütelkonna-
ja kroonumaade ärajagamine kogu seltskonna liikmete vahel,
kvootamaa
ekspropieerimine, mõisarendil olevate vakumaade sunduseline
äramüümine.
Aina maad, maad, maad... Peab ütlema, et kõige paremini
oskasin
ma metalli sisse auke teha, kuid mul olid selged ka parlamentaarsed
printsiibid,
milleks meie parteid kohustas suur Erfurti programm. Aga maad - need
olid
minule mõistatuseks. Meie põllumajandusprogrammist
teadsin
vaid niipalju, et pärast maa ühisomanduseks kuulutamist
jaotatakse
maid endiste mõisamaade arvel, muidugi ainult sel juhul, kui
maatööliste
nõukogud ei otsusta kollektiivsete majapidamiste kasuks. Kuidas
need otsustavad, puudus mul igasugune selge ettekujutus, sest esialgu
ei
olnud veel mingisugust vabadust ja mööda maad luusisid
kasakate
salgad. Mina olin üsna kindel, et Päts teab, missugune on
talurahva
arvamine, sest tema oli õppinud ülikoolis ja tema
käsutada
oli ju statistika. Sest statistika - see on üks imeline asi.
Kõikvõimas!
Tean ju omast käest ütelda, et ühtegi puuri ei
võeta
kasutusele enne, kui nende lõikeomadusi ei ole korralikult
katsetatud
ja proovitud. Tööliste võim ei ole, ei saa olla
kobakäppade
hirmuvalitsus - see peab olema esimene tõeliselt õpetatud
võim maailmas. Nõnda leidsin ma kohe alguses, et
Pätsu
ajud kuluvad meile oma eesmärkidele liikumise juures marjaks
ära.
Olgu küll, et Päts vahel liiga palju kapitalistidega
mehkeldas
- oktoobrisegaduses oli ta siiski palju häid käike teinud:
soovitas
töölistel uulitsa peal korda pidada, algatas puudust
kannatavate
tööliste toetamise, andis oma ajalehe sotsiaaldemokraatidele.
Siis ma mõistsin, mida pean edasi tegema. Pidin
linnavalitsuses
ära käima ja Pätsult soovitusi ja nõuandeid
küsima.
See päev, kui ma kodus pööningul tuki pesupali
alla peitsin ja lendlehtede patsahkamiga üles Toompeale hakkasin
kõmpima,
oli õige tuuline. Falki pargis astusin ühte kõrtsi
sisse,
mille fassaad veel kaunikesti palju lõhkumisjälgi kandis.
Seal
tegin julguse võtmiseks pisikese tripitski, nii et pea sumisema
hakkas nagu eeskujulik mesilaspere, mida Päts oma tuntud
raamatukeses
kirjeldas. Varsti tulid mulle kaks noort kerglast naisterahvast vastu.
Nemad vaatasid mind ja itsitasid isekeskis. Üks kekutas: “Uih sa
helde
aeg, kust see küll lahti lastud on!” Teine jälle vastu, et:
“Eks
ta see treigimees ole, nagu selliseid kõige linna peal liikvel
on!”
Astusin siis julgesti piigadele ligi ja ütlesin nendele
härrasmehe
kombel: “Olen jah streigimees, aga meie tahame ka naisterahvastele
paremat
elujärge. Kui võidame meie, saate teie omale paremad
töökohad,
mehe sõna selle peale! Sähke, siin on teile paar lendlehte,
õppige nüüd uut moodi elama, preilid.” Jätsin
naised
sinnapaika ja rühkisin edasi Raekoja poole ega vaevunud sinnapoole
sülgamagi, kus meie seltsimehi vangis hoiti, sest vastutuult
süljata
pole mõtet.
Raekoja platsil ei olnud sel ajal kõrvalist rahvast
liikvel,
sest veel kestsid viimased täitsa rahulikud päevad.
Teisipäeval,
jõulukuu kaheksandal päeval pidi “Volta” keldris uus
koosistumine
tulema, aga siis ma ei teadnud veel, mida nad seal arutama hakkavad.
Seda
mina mäletan täpipealt.
Et platsi peal kõik aeg rahulik oli, alustasin mina
Raekotta
Pätsu juure minekut, aga kurjavaimu soldatipoisid seisid ees. Nii
kui mina uksele lähenesin, siis nendel -- sutsti --
püssitikud
ees. Ja muudkui kurjalt nõudma: ikke propusk ja propusk.
Katsusin
siis neile seletada nii- ja naapidi, nii palju kui minu vene keele
kasinad
varud lubasid. Pakkusin neile ka kolme rubla, aga ei aidanud miski,
tuli
taanduda. Mõtisklesin, mida ma nüüd peale hakkan.
Jäi
veel pisike võimalus Päts “Teataja” toimetusest kätte
saada. Hakkasingi samme sinnapoole seadma. Nägin aga ära, et
Karja uulitsal üks laia habemega talumees oma raskelt täis
laaditud
vankri kõrval sekeldab. Vanker oli otsast otsani
püriidiräbu
täis. Astusin julgesti ligi, panin tervituseks näpud soni
noka
juure ja ütlesin, et ma olen üsna tugev sell, võin
aidata
takka lükata, kui va kronu ise nii väga ei jaksa. Seltsimeest
tuleb ju avitada. Talutaat oli kohe lahkesti nõus ja ütles,
et tänapäeva noorus ei olegi nii hukas kui tema esteks arvas.
Mina sain kohe paugupealt aru, miks tal püriidiräbu vankris
on.
See ollus on odrale väga kasulik. Ükski tark talupoeg ei pane
enne terakestki otra maha, kui tal pole koormatäit “Dviigateli”
püriidiräbu
- seda oli mulle rääkinud seltsimees Sõssujev
sellestsamast
tehasest, millest jutt käib. “”Postimees” sehkendab jo iga
nädal,
et tuleb ikke kunstväetist tarvitada, küll siis õnn
õitseb
ja kasu tõuseb,” õiendas pikas hames talupoeg.
“Nüüd
on talve aeg ja millal sa siis enam kunstväetist tood. Ega’s suksu
pea kaua kannatama, minu hingemaa on enam-vähem linna
väravate
lähedal.”
Andsin tallegi ühe lendlehe, tema aga vaatas mulle pikalt
ja mõtterikkalt otsa, kiskus piibunosu ja ütles kavalasti
silmi
kissitades niisugused sõnad:
“Aga kas siis see teie revlutsjoon ka kreposti-raamatud ära
kaotab, mis vallamajas tulekindlas kapis seisavad?”
Kreposti-raamatutest teadsin mina sama palju kui lehm
pühapäevasest
päevast ja sellepärast küsisin, et mis imeloomad need
siis
veel on. Tema seletas, et need niisugused raamatud olla, kus seisvat,
kui
suurel hulgal koha ostja esteks pangale, teiseks mõisnikule ja
kolmandaks
tuttavatele koha ja selle inventaari eest võlgu jäi - kui
kolmandaid
ülepea kreposti-raamatus asjasse segatakse. Tema, Päkassaare
Hindrek olevat sakste laenuasutusele võlgu sada rubla, ka summa
kahe tuliuue adra ja rehetoa ahju - s.t. ju sisuliselt
imikpõrsaste
ületalvepidamise ahju eest. Nüüd ma sain aru küll,
kuhu koer on maetud ja vastasin talle jumala rahus: “Ära
üldse
muretse, küll revolutsioon kustutab sinu võla. Ära
kaotavad
selle, küll sa näed. Junkrud laenupangas kaovad nii kui
sõnnikuhais
hiljasügisel.”
Aga tema muretses: “Kuidas siis nii?! Kas minus siis kübetki
tänumeelt ei ole?! Põllud on mul kunagi kui meri,
põrssad
lihavad, õnn on tulnud minu õuele - ja kõik see on
loodud mõisniku-mehe rahadega. Midagi ikka peaks talle maksma!”
Raiusin julgelt: “Su jutt on liiga väheteadlik, seltsimees.
Kõigepealt
peame valeliku tsaarivalitsuse troonilt tõukama, kuna see
valitsus
rahvaga kahe otsaga vorsti mängu mängib: rahvale igasuguseid
vabadusi lubab ja samas rahva selja taga ja isandate huvides
jõledat
mustasada loob. Kõigepealt peaks iga vald ikke omad härrad
minema kihutama. Maha hirmus väevõimu-valitsus!”
Aga tema vaidles vastu, et nende härra olevat hea,
süüdi
olevat nende valla kirjutaja, kes “armulisele keisri-herrale” saadetud
palvekirja mõisaorjuse vähendamiseks viimasel hetkel
omasorgeldatud
palvekirjaga asendas. “See oli üks näotu tegu, kuna maarahvas
veel ka kalli tempelmargi pidi omast taskust kinni maksma, aga pole
viga,
kui pakilisemad tööd otsakorral, siis ajame valeliku
kirjutaja
kotti.”
Nägin ära, et see talumees oma keisri-herra
külles
ripub nagu munakoored väetima kanapoja ümber. Ja ega siin
aidanud
agiteerimine ka mitte. Sellepärast jätsin ma selle mehega
südamlikult
jumalaga ja keerasin sammud “Teataja” toimetuse poole. Oli
iseäralikult
vaikne, ajalehepoisid ei lärmanud ka enam kusagil nagu nad
harilikult:
“Ostke “Teatajat”! Kõik maa ja ilma uudised sees! Jaapani
keiserlik
maavägi viimaks lüüa saanud!” Nende ees jäävad
seisma meie linna väärikad kodanikud ja kõlistavad
kopikaid
oma rahakukrutes, nii kõhnades kui tüsedates, sest uudiseid
nemad armastavad, muidu poleks nad kodanikud mitte.
Läksin kaupmehemajadest mööda ja peatusingi
lõppude
lõpuks “Teataja” toimetuse maja ees. Siis mööda
kitsast
treppi kolmandale korrale, nagu ikka. Ma koputasin arglikult ja “jaa”
peale
astusin sisse. See suur ruum oli pungil täis kõiksugust
paberipahna,
raamatuid ja kaartisid, ja kõige selle keskel troonis keskikka
jõudnud
musta põskhabemega mees. Ma kummardasin talle ja ütlesin,
mida
ma toimetusest soovin, tema vastas põrinal: “Her-rra Päts
läks
terve kubermangu vallakirjutajatega kohtama. Mida siis noormees temast
ka soovib?” Mina julgesti vastu: “Oh, ma sooviksin lihtsalt teada, mida
herra Päts arvab algava ülemaalise kongressi mõttest
ja
eesmärkidest.” Ja lisasin igaks juhuks juure: “Muideks, ega ma
siis
paha või nuhkimise pärast, ma... mina olen lihtsalt linna
kodanik
ja aus tööline, sellepärast tahaksin teada.” Ma arvasin,
et nüüd kohe tuleb pikem epistel. Toimetuse-mees
süütas
tikust melankooliliselt küünla, jäi minule otsa
põrnitsema
ja päris: “Kas kaugematest või siis lähematest
eesmärkidest?”
Mina vastu: “Väga kaugetest, väga kaugetest
eesmärkidest,
mis ehk selle aastasaja sissegi ei mahu.” Sellepeale küsis see
tähtjas
asjamees niimoodi: “Kas, ütleme näituseks, teie oskate
vigadeta
kirjutada?” Mina kohe vastu, et jah, jah. - “Saksad ei tunnista meie
seltskondlise
kultuura iseolemist ja näeksivad heal meelel, et kõik eesti
soost mehed ja naised kolme talve jagu külakooliga lepiksivad.
Kuid
eks Koidula ja Jakobsoni ajal panivad kodanlised demokraadid loosungi
maksma,
et Eesti Aleksandri kool tuleks asutamisele. See oli meie suure
kultuuralise
arenemise esimene idu, ja kui teid, viks noorherra, huvitab, kui te ehk
kavatsete sellest kõigest kunagi kirjutada nagu mina kunagi
suurema
kirjutamisetöö ette võtsin, “Teataja” nalja-lisa
tehes,
siis märkige ära käesolev aasta: tuhat üheksasada
viis.
Et miks on just see aasta tähtjas? Meie nõutame luba
õpetada
algkoolilapsi rahva keeles ja mina näen selgesti ära, et me
selle
loa gubernaatorilt ka saame. See on murrang meie kultuura- ja
hariduse-elus.”
Tundsin ka ise härrast meelt seeüle, et kõige
väetimad eestlased nüüd varsti emakeeles kooliharidust
võivad
saada. Et meil nüüd varsti ühtegi põlvepikku
poisikest
ei oleks, kes rahva keelt vigadega kirjutab! Aga teistpidi “on maid
maailmas
tuhandeid ja rahvaid mitmeid miljoneid”, nagu laulusalmgi ütleb:
meie
nimetame eesti rahvast lihtsalt “rahvaks” nagu mõni
indiaanisuguharu
endid tähtsalt “inimesteks” nimetab. Rääkisin
tähtsale
toimetaja-härrale niimoodi:
“Ärgem öelgem lihtsalt “rahvas”, ärgem kartkem
püha eesti rahva nime! Nii maa- kui linnatöölised on
ennekõike
eestlased, rahva hulgas pole veerandi jagugi võeraid. Mina olin
tööliste hulgas üks esimesi, kes Mustamäe metsas
sini-must-valget
lippu kandis ja mina olen seeüle uhke. Aga mitte sellele lipule ei
ole meie, töölised, valmis truudust vanduma ja suud andma,
vaid
ikka omaenda armsale kallile punalipule, mille värv seltsimeeste
verest
siginenud on.”
Paistis, et toimetaja-mehele meeldis minu südi kõne.
Ta läks raske raamatutaagaga kaetud riiuli juure ja võttis
sealt ühe raamatu välja, et seda minule anda. Ta ütles
saatesõnaks:
“Selles raamatus on koos eesti uuem kultuuraline mõte,
mis siin noorte suleseppade poolt kenasti väljendatud saab. Siin
on
Kallas ja Haava, Suits ja Mihkelson, siia on ka vana hea Juhan Liiv
ära
eksinud. Kuna minul neid raamatuid üksjagu ikke leidub, siis palun
lahkesti üks endaga ühes võtta, sest näen, et see
just teiesugusele ärksale ja ärganud noorelemehele
vaimulähedane
paistab. Praegu on kole segased ajad ja pole teada, kui kaua meid ja
meie
kontorit siin veel üldse on. Sõjavägi kipub
kasarmutest
välja, ka pidi sakste Maapäev juba jälle koos istuma,
nii
et ajad on karmid. Aga kui te ise tubli olete, siis ei hakka teie
hõlma
keegi.”
Ja nii sündiski. Mina olin üsna tubli. Toimetuse ees
vaatasin raamatut ja nägin, et sellele keeruliste
antiikva-tähtedega
“Noor-Eesti” kirjutatud oli. Raamat oli üsna paks ja tõotas
pikaks ajaks lugemist. Ja nii saigi olema: lugesin seda raamatut pool
aastat
hiljem päris mitu päeva, ei tahtnud teist enne käest
ära
panna, kui ta kaanest kaaneni läbi oli.”
Pärast teatrietendust
jutustas vana tööline Gustav
Kalender järgmist:
“Õhtul läks kiiresti pimedaks. Mina läksin enne
kojuminekut linna serva, et imetleda, kuidas plingib Suurupi kauge
tuletorn,
läbi öö. Muuseas, oli sügava lume aeg, valged
väljad
igal pool. Tuletorni tuhm valgus oli ennast kui ämblikuvõrk
lumel kõikjale laiali laotanud ja laotas iga korraga
järjest
vähem, sest pilved tegid ilma pimedamaks, läbitungimatumaks.
Laskusin sügavas lumes kummargile ja vaatasin neid
lumekristallisid,
mis selles valguses kumasid. Ma ei märganud ses nähtuses
midagi
erilist.
Järgmisel päeval algaski üldstreik. Täpselt
kell kümme hommikul tõmmati Krulli tehasele vile
peale,
otsekohe liitusid nendega ka meie omad. Ja kui ka Lausmanni omad
ventiili
lahti keerasid, siis algas linnas üldine undamine, mida
ütlemata
tore kuulda oli, sest vaata, noor mees - kui ventiil lahti kruvida,
siis
jääb maailmatuma suur kolb seisma, tema järel kohe ka
turbiin.”
“Aga kui lisaauru enam välja ei lasta?” küsisin ma
veidi rahutult.
“Siis lendab kogu kupatus õhku ja massina-mehed saavad
surma,” vastas Gustav ja minu arvates oli see õudne, sest
töölisklass
on minu jaoks kõige püham ja elektrijaama aurumasina
niisugune
käitumine võrdub mu silmis kontrrevolutsiooniga.
“Vaat nii, me tarkpea Riks, pärast seda kui viled puhuma
hakkasid, olin ma paari minutiga “Volta” ees. Töö jäi
korrapealt
katki. Värava ette oli kogunenud üle viiesaja
töölise
ehk “terasmuskli” nagu meid siis kutsuti. Möödunud aasta
lõpu
ja 1905. aasta alguse punased võitluslipud olid välja
toodud
ja ühe peale oli kirjutatud “WABADUS”, teise peale aga “WENNAD,
EDASI!”
Inimeste meri lainetas ja kutsus kõiki häid vaime
leevenduseks
oma hädale ja viletsusele. Mäletan, et ümber meie tehase
tiirles merikajakapaar kui uue aja sümbol. Meri on ju meid
läbi
aastasadade hoidnud. Keegi ehitas värava juurde kastihunniku,
mille
peale astus kiitsakas valehabemega mees ja hüüdis tuntud
revolutsionääri
Taavet Liosneri häälega:
“Kas meie tõesti laseme edasi kesta orjust, mis
kägistab
meid oma õudsete haarmetega? Kas meie tõesti lepime
sellega,
et meistrid meid edaspidigi trahvida võivad, nii et meie perede
tarvis ei jätku leiba? Kas meie oleme rahul sellega, et meie
seltsimehed
maatöölised teoorjuse ja saja muu ekspluateerimisliigi all
ägavad?
Ei!! Kas vabadus või surm, nüüd ei ole muud teed!
Nüüd
ainult edasi!” Kõneleja oli kui Messias: salkus ja kahvatu,
silmad
kiiskamas sügavalt pealuust. Selline oli ta, juudisoost
revolutsionäär
Taavet Liosner.
“Mis sina ka tööliste eluolust tead, studendist
herra!”
hüüdis üks.
“Juudid ise tahavad, et tuleks suur korratus, siis nad saavad
hõlpsamine
võimule!” hüüdis teine.
“Siin on provokaatorid, siin on ässitajad,” huilgas Liosner
hüsteeriliselt ja sealsamas käis tume, kurja kuulutav kahin
rahvamassist
läbi. Nuhi hirmsat nime teadis küll igaüks, kuid
kõneleja
oli püüdnud jätta muljet, et tema hurjutajad kuulusid
samuti
nuhkide kilda. Järelikult ei olnud ta veel saavutanud suurimat
võitu,
mida iga revolutsiooni ajal peab saavutama - võitu iseenda
üle.
Aga rahvas oli omadega segamini, sest aasta jooksul oli juba
liiga palju streigitud. Jah, seal siis hõõguvad
mõne
õnnetu lese tasujanulised silmad, teisal seisavad
töötud
rühmiti, paigalised-lapilised talipalitud karedaid vintsutatud
ihusid
vaid natuke soojendamas. Teiste hulgas nägin ka
sotsiaaldemokraadist
noort majateenijat Aliide Ertelit oma ei tea kust saadud kulunud
jänesenahkse
mütsi ja muhviga. Valgejänes oli tol ajal moodis, sest eks
ole
ju nainegi teadupärast rohkem naine, kui tema kurgualune on
täpselt
valge talve moodi - ta sulab siis loodusega ühte.
Aliide Ertelit teadsin ma sellepärast, et ta oli
kõigil
miitingutel ja oli korra ka esinenud. Räägiti, et tal olevat
olnud mingi osa töölislauliku loomisel, ja sellesse
laulikusse
olin kord temalt isegi mälestus-allkirja palunud. Tüdruk
naeratas
kenasti ja kirjutas värisevi käsi, lapse käekirjaga
“A.E-lt,
mälestuseks.” Uljas revolutsioonivaim kihutas seda plikakest
takka.
Kui ma ei eksi, siis oli ta sünnilt Tartu tütarlaps,
tumedapäine,
peene piha ja pikkade jalgadega. Tema silmad olid suured nagu inglil,
palged
roosad ja tema pruunide silmade pilk tumenes, kui ta oli erutatud. Tema
hääl oli niisugune, nagu teeks talle keegi kogu aeg haiget.
Nõnda pea läksin talle ligi, kui sain ja
võtsin
ta oma karukäppade vahele, sest ma mõtlesin, et
revolutsioon
on üks ja ainus - mässudes ja ülestõusudes ei
tegutse
mitte inimene üksi ja ainsana, vaid tegutseb kogu rahvas ja rahva
juhid vaatavad sel ajal hindavalt, mida tuleb inventaari hulgast
säilitada
ja mida tuleb purustada.
Ma ütlen, ma olin sel ajal veel noor - veri vemmeldas,
otsaesine
kuumas ja jalad viisid mind üha edasi. Ja nii ma siis embasin
Aliide
Ertelit, sest ta meeldis mulle oma uhkes vapras üksihoidmises,
mida
pidevalt valgustas jahe isevärki leek, ilus nagu tõde.
Võtsin
ta enda ligi, sest laulusalmgi ütleb: “emmake üksteist,
miljonid”.
Ja minu arvates räägib see laulusalm just revolutsioonilisest
situatsioonist. Võtsin selle naise enda ligi ja
hüüdsin:
“Seltsimees Aliide Ertel, me oleme vabad! Veel veidi ja siis me
küll
paneme kõik rõhujad...”
Jõudsin veel näha Aliidekese üllatunud
naeratust,
kuid siis pidin hakkama hädalisemate asjade peale mõtlema
ja
jõudu kulutama, sest läbi talvise kuiva õhu tungis
välgukiirusel
minu ligi tugev raske töömeherusikas, maandudes otseti minu
palel.
Ma tuikusin ja minu töömehesoni, mis muidu igas olukorras
kindlalt
nupu otsa jäi, kukkus plärtsti maha. Minu seisukord oli nii
keeruline,
inimesi oli ka nii palju meie ümber, et sest olukorrast muud ei
võinud
tahtagi. Oli näha, et minu karistaja võtab tõsiselt
hoogu uueks hoobiks. Pidin selle kõik väga kiiresti
läbi
mõtlema: laulusalmiski öeldakse “hüva nõu
nüüd
kallis tõest’”. Sellepärast tõukasin mina ennast
lahti
armastusväärilisest naisest ja armukadedast mehest. Vankusin
aga padavai eemale, sest oligi juba aeg, sest keegi hõikas, et
Soo
uulitsa alguses oli kasakate ratsasalka nähtud. Tõmbusin
vaevaga
suure lepa varju ja mõtlesin rahulikult. Mõtlesin ilusti
läbi, mis oli toimunud. Sain mõttele, et kui kõik on
hirmus ärev ja rahvas hakkab türanni kukutama, ei
tähenda
see, et naised peaksid tol hetkel käima käest kätte.
Parem
näopool küll valutas, kuid jahe ilm leevendas tublisti minu
kannatusi.
Sel ajal ratsutasid kasakad rahva sekka ja hakkasid nuutidega
võmmima,
kuhu juhtus. Nägin ka, kuidas Aliide oma meesterahvaga minema
sibas.
Tema, õrnuke, ei saanudki kasakanuuti maitsta.
Kuulsin, kuidas mudelitsehhi tööline Osvald Oinas
hüüdis, et me jookseksime nende tsehhi, mida me siis troppis
tegimegi. Seal ma nägin, et meie omadest olid juba kõik
kohal,
ma mõtlen puurimeeste teist jagu. Palju inimesi oli seal ja osa
neist olid ajutise lepinguga Piiteri töölised.
Töölisvanemaist
olid seal Karik ja Johansen, nad istusid treipingil ja ma nägin,
kuidas
Karik midagi rääkis ja Johansen talle kiiresti jah-jah
kordas.
Sel ajal hakkas mul nina verd jooksma ja ma läksin rutusti kempsu.
Selle täiskriipseldatud ukse taga kuulsin Osvald Oina
kähisevat
häält:
“Mehed, ei tasu enam mängida! Oma töölisvanemaid
me enam tagasi tööle ei saa, töötame vahepeal paar
nädalat, töötame jõuluni! Eks siis pärast
näe,
mis saab. Ega tsaari ei saa jõuga panna oma mannifesti
täitma!”
Kõik olid väga rõhutud meeleolus, sünged,
pead maas. Oinale vaidles vastu ainult üks hääl:
“Aga Lausmann seisab praegu! Miks peaksime siis meie
tööle
hakkama!” Aga Oinas kähises talle vastu: “Kas sina toidad minu
naist
ja lapsi?!” - “Hoo-hoo-hoo,” naeris keegi täiel häälel.
Sõna võttis Johansen: “Vennad, Oinal, jah,
õigus
ei ole. Kui me praegu tööle hakkaksime, siis muutuksid meie
nõudmised
ju mõttetuks, saaksid tühjaks! Küllap peame täna
lihtsalt töökohtadel olema, homme aga hoopis koju
jääma.
Nii saame õhta poole uusi orakaid ja muid terasid valmistada,
mis
kasakaid läbistaksid, kui nad mõtlevad linnas uuesti
tulistama
hakata. Igaüks saab teha oma pingil: kes treipingil, kes kas
või
käärpingil. Osa viilidest ja rasplitest on minu käes,
seltsimehed,
võite küsida!”
Tööliste taprid olid tõepoolest nende eneste
valmistatud. Pikad odad ja kidalised kärbid ja muud udjakad.
Lähivõitluses
olid need lausa suurepäralised, aga kuulide vastu muidugi
mannetud.
Mõtlesin: no saame näha, kus me neid tarvitama hakkame.
Kuulsin,
kuidas keegi kõik sõjariistad ette luges, mis
töölistel
peavad olema: “Meile on hädatarvilikud: raudotsadega kumminuudid,
keppidesse peidetud odad ja mõegad, löökrauad, pussid,
nuusktubak silmaviskamiseks, buldogi-revolvrid ja paljud teised
asjad...”
Siis võttis Johansen uuesti sõna: “Seltsimehed,
kui te pimedal ajal linnas liigute, siis hoidke endid seinte varju!
Soldati
kuul ei hooli sellest, kas te olete noor või vana, kukk
või
kana, nagu üteldakse. Ja eks see kuul läbista ebateadlikku
pead
sama hästi kui teadlikkugi, parteimanifesti tundmisest ei ole
säärasel
hetkel kasu.”
Siis astus üks võõras tööline
rutuliselt
sisse, noor, uljas, pika sammuga. Töömehel olid pika
säärega
kirsavoid jalas ja sall lehvis uhkelt ümber kaela. See mees
jooksis
ruumi keskele ja hüüdis:
“Vennad, sõjaseadus on väljas, igal uulitsa nurgal
võib sellest lugeda! Ka olla “Teataja” kinni pandud. Nemad
nõuavad
relvi ja juhte, ainult relvi ja juhte eneste kätte!”
Mina olin sel ajal peldikust välja tulnud ja küsisin
ühelt vanalt tööliselt närvide rahustuseks
plotskit.
Tema vastu:
“Kuuled, vana, ära küpsetavad need kasakad meid kõiki.
No mis neil arus...”
Sel hetkel hakkas minu mõistuses ehk arus üks väike
tuluke kumama. Sain aru, et ma olin Pätsi otsides väga
rumalasti
teinud. Mitte sellist käsku ei olnud Koganud parteiseltsimees
minule
andnud. Tema tahtis, et ma sõidaksin Vändrasse talupoegi
mässule
kihutama ja neile paremat elu kätte näitama. Ta oli mulle
asja
selgituseks pool laulu ette laulnud, ikka et “Vändra metsas,
Pärnumaal
/ lasti vana karu maha / pojad jäivad emast maha / võeti,
viidi
turule / viidi Pärnu laadale...” Selle laulu pealkiri oli lihtsalt
“Päts” ja kui Voormann oli mulle öelnud, et “nende
Pätsudega
pead sina asju ajama”, siis oli ta sellega silmas pidanud, et ma pean
Vändrasse
sõitma ja sealsetele konservatiivilistele talupoegadele selgeks
tegema, et vabadust ei saa taeva väega, et seda ei anna ei tsaar
ega
hiiglane! Ma pidin neile selgeks tegema, et ega röövellik
maarent
muidu ära ei kao, kui mõisnikku majast välja ei aja.
Nüüd
sain aru küll, kui tähtis oli Pärnumaa talupoegi
revolutsiooni
leeri võita. See ülesanne oli usaldatud minule, mina aga ei
olnud sellega hakkama saanud. Ma olin asjast valesti aru saanud ja
mõelnud,
et ma pean asju ajama meie kuulsa linnaisa Konstantin Pätsu, Keila
õigeusu koguduse papi Mihhail Pätsu ja teiste
nendetaolistega.
Mul olid silmad häbi täis, aga õnneks ei olnud mahti
väga kaua nukrutseda, sest sündmused muudkui jätkusid.
Töölisvanemad
panid pead kokku, arutasid ja siis hüüdis üks:
“Kes on selle poolt, et streik jätkuks?”
Enamus olid poolt mis poolt, aga mõned abieluinimesed
kõhklesid,
tammusid jalalt jalale, viimaks sülitasid kibestunult ja lahkusid
ühisest väerinnast.
Johansen: “Streik on muutunud ülelinnaliseks. Meie,
töölised,
asume öösi linnas jälle üleüldise korra
kaitsele.
Sadam, gaasivabrik, veetorn, vaksal, need jäävad jälle
“Volta”
poegadele...”
“Vaksalit ärme parem seekord võta, võtame
Diakonisside
kliiniku esise,” hõikas keegi vahele. “Miks peame meie kogu aeg
tulest kastaneid tooma!”
“Seal on raudtee mehed, seal peavad nemad korda,” teadis keegi
rääkida.
Töölisvanemad saatsid ühe paberilehe ringi käima,
kuhu
igaüks pidi kirja panema, kuhu ta tahab jääda.
Töömehed
andsid paberit ettevaatlikult edasi nagu reliikviat. Kui see
lõpuks
minu kätte jõudis, siis kirjutasin sinna suurte, ilusate
tähtedega:
“Gustav Kalender - SADAM.”
Siis arutasid töölisvanemad uuesti midagi, ja et nende
kõnet
kuulda, astusin julgesti lähemale. Selgus kurb tõsiasi:
tööliste
esimene valvekord pidi algama õhtul kella kümnest, kuid
just
sellest ajast hakkas maksma kindralkuberner Voronovi liikumiskeeld:
kõik
isikud, kes pärast kella kümmet uulitsa peal tabatakse,
võetakse
kinni kui mässajad. Erand tehti ainult neile, kel ette
näidata
mõjuv põhjus öiseks ümber hulkumiseks:
voorimehed,
linnas elavad talusulased ja -tüdrukud, trükkimisekodade ehk
tipukraahviate töötajad, ajalehtede toimetajad... Erand tehti
ka öiste rongikoosseisude töötajatele, aga see oli
küll
ilmaaegu, sest raudteelased streikisid juba mitmendat päeva.
Nõu pidavate tööliste juurde saabusid
administratsiooni
esindajad: direktori abi tööjõu värbamise alal
koos
kahe meistriga. Need olid üsna vihatud meistrid, kuigi need
kõige
vihatumad olid ju tehasest ammuilma välja puksitud. Direktori abi
rääkis meile kõigile, et kui me juba hommepäev
tööle
ei hakka, siis oleme pätid ja ta saadab meile salga politseinikuid
peale. Sellega oli nende lühike jutt lõppenud. Sammusimegi
oma töökohtadele nagu Johansen oli käskinud, kuid
Johansen
ise sosistas mulle kõrva sisse, et ma tuleksin kella kaheksaks
tehase
keldrisse, sest tähtsaid asju olevat arutada. Mina olin muidugi
nõus.
Minu tuju oli väga räbal, kui ma korraks koos teistega
silmakirjaks
tööle asusin. Minu süda kripeldas Aliide pärast.
Tundus
küll niimoodi, nagu oleksin ma sellele tüdrukule juba oma
südame
kinkinud; ta ei andnud mulle mitte rahu.
See pull algas siis “Volta” hoovi keldris õhta kella
kaheksa
ajal peale. Selles keldris hoitakse tehaseaparatuuri varuosi, seal on
pime
ja külm. Suviti oli seal töötajate söögikoht.
Panin puhvaika ettenägelikult selga. Ruumis hingitses vaid
üksainus hämar petrooleumilamp. Majas oli palju
võõrast
rahvast, põhiliselt talumehed. Praegune linnarahvas on ju
enamasti
kõik maalt pärit, pole juhus, et talus öeldakse
edasipüüdlikele
perepoegadele: “Mine, aga ära minnes kunagi unusta, kust sa
pärit
oled.” Seda öeldakse laia maailma lendajaile ka tööliste
agulis ja see on õige, sest muidu ei lähe elu edasi. Nii et
keldris täis tööpinkide varuosi istusid vanade
tääkide
hunniku ümber tõsised potisinistes ja süsimustades
pikk-kuubedes
ja hamedes mehed. Ma nägin seal kõvakübarat Alutaguse
moodi ja tinanööpe Virumaa moodi, läikiva sirmiga
nokkmütse
Põhja-Eesti moodi ja nahkvööd Tori moodi. Nende
vammustelt
õhkus naftaliini hõngu. Mõned neist
lööberdasid
ringi kulunud pasteldes, teistel jälle olid kriuksuga saapad.
Inimesed
ei ole iial võrdsed.
Kokku oli seal poolteistsada inimest, vaevu mahtus ära.
Seal siis vaikiti niikaua, kuni töölisvanemad hakkasid
kõnelema. Nad kõnelesid suurest viletsusest ja
hädast,
mis lihtsamat rahvast oli tabanud. Nad ütlesid, et maa peal ei ole
niikaua rahu tulemas, kuni on rikkaid, kes hoolega jälgivad, et
tööinimese
käes üleliigset leivatükki ei oleks. Nad soovitasid
trotslikult
kuulutada sõda rikkuse maailmale. Seal oli üks
Seimi-nimeline
kõneleja, kes ütles, et saksad ei tohtivat uue
demokraatliku
korra järgi ilma tööliste nõusolekuta
mingisuguseid
seadusi välja kuulutada, sõjaseadust veel kõige
vähem.
“Dviigateli” rattamaja tööline Treimann küsis, kust
mässav
rahvas relvi võtab. “Kui meil pole relvi, siis me ei suuda ju
isegi
seda vabrikutööliste retsimise asutust ära kaotada, kus
Hahn pesitseb. Seal on ju politseisid veel üsna
vähevõitu.”
Eks ta mõelnud Reveli ringkonnakohtu prokuröri, vabrikute
vaneminspektorit
Adolf Hahni, kelle asetäitja maksude alal oli
altkäemaksuvõtjast
ametnik Ernest Ernestovitš Bete. Selle Treimanni avalduse peale hakkas
üks Mahtra mees vastu vaidlema ja ütles, et tema arust peaks
rahvas esialgu sakste valitsushooned rahule jätma ja minema maale
mõisaid põletama. “Kui te võitlete lohega,”
ütles
ta eeskujuliselt, “siis ei ole mõtet vemmeldada tema saba, ehk
kui
see näibki eluka kõige tugevam kehaosa. Tasub pista kurku,
kust tuli välla kargab, see on kõige parem viis.” Seepeale
kostis maameeste poolt heaks kiitvaid hüüatusi. Pärast
seda
Mahtra mõisamoonakat esines haritud ja prillitatud tegelinski
Venemaa
Sotsiaaldemokraatilise Partei poolt. Ta luges ette, mida on klassikud
Marx
ja Engels töörahva relvastatud välja astumise kohta
kirjutanud.
Ta kasutas niisuguseid sõnu nagu “materiaalbaasi
röövimine
valitsevalt klassilt” ja “võttes võtjate tagant oleme
endid
vabaks teinud” ja “vereimeja pea on keiser, orjaahela ots on tema
käes”.
“Mõisad tuleb puhtaks teha jah,” kähistas prillidega
tegelinski.
“Alustada tuleb just maalt, sest maal on rõhumine suurem ja
mõisnike
kasud talupoegade arvel on suuremad kui vabrikantide kasud
tööliste
arvel.” Lõpetuseks ütles see haritud mees dramaatilisel
häälel,
et seltsimees Liosner on nüüd vangis ja pole üldse
teada,
mis temast saab. “Tema kõne, mida me ennist vabriku hoovis
kuulsime,
jäigi tema luigelauluks.” Sellele ei pööranud keegi
tähelepanu,
sest kohalviibijad ei tundnud Taavet Liosnerit. Selle asemel läks
lahti vaidluseks, missugustest poodidest võtta relvi ja
missugustest
raha. Vaidlusest ma enam osa ei võtnud, sest Karik müksas
mulle
külge ja küsis tasa: “Sa tegid täna tunnikese
tööd
ka, kas pole nõnda?” - “Eks paljud tegid... Kas siis
tõesti
ei tohtinud? Ma ihusin endale ka pika noa.”
Võtsin noa saapasäärest ja näitasin talle.
Hingasin ihusoojale noale ja sellel lõhkesid imepisikesed
veemullid.
Külm oli. Petrooleum visises, tema kuldläikeline tuli heitis
krobelisele laele tontlikke varje. “Tubli, tubli,” vastas Karik. “Mitte
selles ei ole asi. Meister Mööldremann andis need
töölised
ära, kes olid platsile punaste lippudega tulnud. Seltsimehed
võeti
vangi, aga lipud konfiskeeriti asitõenditena. Mida teie, noored
inimesed, arvate selle kohta, mis on reeturi palk?” - “Surm,” vastasin
veendunult. “Millal ta selle sigaduse teha jõudis?” - “Kui
kasakad
väljakule jõudsid, küsis pristav: “Kuhu läksid
mehed
punaste lippudega?” Ja Mööldremann näitas selle koha
otsekohe
kätte. Kõik kolm võeti kinni, lipud konfiskeeriti.
Nii
et tee kähku, poiss, ja ära hädalda midagi oma loppis
lõua
pärast - pole see nii hullusti loppis midagi. Revolutsioon on
jõudnud
sellesse arenemisjärku, et reeturitega hakkavad juba
kõnelema
pistolid. Lähme, meil on kiire, sest me oleme kõigil
rinnetel
nõutud mehed ja meil ei ole aega seda koosolekut lõpuni
kuulata.
Partei juhatuse inimestega on kokku lepitud.”
Meile vaadati kahtlustavalt järgi. Vist mõeldi, et
lähme koosolekut üles andma. Aga Kesküla, kes ka seal
läheduses
viibis, seletas, et niisugust plaani meil küll ei ole.
Ma sain aru, et mind kutsutakse inimest tapma, kuid esialgu
see mind ei heidutanud. Külm tuuline hilisõhtu oli,
siin-seal
liikusid ringi politsei ratsasalgad, mõned püssimehed
kõndisid
jalgsi mässajate kodude poole, täägid õieli.
Õige
kaugelt kostis joobnu lällamist, millele linna koerad vihase
mürakoorina
vastu kajasid, koonud kuu poole, käpad krudisevas lumes.
Mööldremann elas umbe sügisrõskes
kaldatänavas,
puumaja teisel korrusel. Kummastki aknast paistsid tuled, ma nägin
seal isegi inimkujusid ringi tatsamas, nagu varje. Uulits oli pikk ja
Mööldremanni
maja oli juba poole pealt näha. Karik ulatas mulle kiiresti teise
“pistoli”. “Kõigepealt koputame tasakesti uksele ja kui
avatakse,
siis hüüa “Revolutsiooni nimel!” ja vajume kohe sisse.
Väga
valjult ära hüüa, me pole mingid metsalised, pole vaja
röökida.”
Alles siis, kui ma tundsin relva külma pidet oma pihu
vastas, sain aru, millele ma välja lähen, mida pean tegema.
Ma
ei tahtnud tappa ja tundsin hinges sügavat vastikust. Oli juba
ette
selge, et minu käsi selleks teoks ei tõuse. Enam ei olnud
sugugi
nii kindel, et reeturi palk just surm peab olema. Õnneks oli
just
sel hetkel uulitsa teises otsas inimkogu näha. Tema sammud
kõlasid
tasa nagu hiilija ettevaatlik astumine. Ta ainult vilksatas; sellest
meie
järeldasime, et ta liikus kiiresti. Karik kargas pimeda majaseina
juure varju ja sundis ka mind enesega kaasa. Tundsin märga
majaseina
ja astusin kogemata kojamehe aegsasti uulitsa peale toodud liivakasti,
mis oli üks suur porikäkk ja lehkas halvasti. Sel hetkel
jooksis
äkiline tuulehoog meie vahelt läbi, nagu must kass. Kostis
kiuksuv
tehasevile ja gaasilaternate tuli tehti visisedes surnuks, justkui
poleks
nad iial põlenudki. Olime pimedusse maetud. Hämaruses
hulpisid
vaid mustade kardinate tagant paistvad petrooleumilampide valgusplekid.
Jäta meelde, Riks, et revolutsioonisündmused on alati
ootamatud,
nad tulevad ja lahkuvad kui tuultekeeris.
“Aa, gaasivabrik pandi lõpuks kinni,” ümises Karik
rahulolevalt. “Seda parem.”
Mõtlesin, millal on kõige õigem
tapatöö
eest põgeneda. Arutlesin: kui ma jalga lasen ja Kariku raskel
hetkel
üksi jätan, siis mõistavad seltsimehed mind hiljem
kindlasti
surma. Seda ei saanud lubada. Õnneks ei lastud mul kaua
mõelda.
Mööldremanni uks kääksatas ja lävele ilmus
peremehe
jässakas kogu. Küllap oli ta tulnud vaatama, mis väljas
sünnib. Samal hetkel haugatas Kariku püstol. Kuulsin veel
kuuli
vilinat ja lühikest tuhmi karjatust. Midagi pikemalt
mõtlemata
hüppasin hoovi ja silkasin üle sügava lume,
tapatööst
eemale. Takkajärgi tunnen, et ma ei oleks tohtinud seda teha.
Revolutsioon
pumpas välja minu ara vere ja asendas vapraga. - “Tagasi, sunnik!”
karjus Karik ja sahistas lumes, mina aga võtsin hoogu ja
hüppasin
kõige täiega üle aia. Olin järgmises hoovis ja
siis
järgmises, ma lidusin edasi kui meeletu. Aga selles järgmises
hoovis ründas mind suur must elajas, märjad traatjad karvad
kohutavalt
turris. Rrrrrrr, tegi ta. Oleksin võinud visata noaga:
säuhh...
ja valmis. Kuid ma ei teinud seda. Tegin veel ühe hüppe
üle
aia... siis lühike sööst üle järjekordse
põiktänava ja juba olin ma tühermaal lumiste pajude ja
leppade taga, kus mind keegi ei võinud märgata. Siin oli
meri.
Tumeda mühava Tallinna lahe taga säras majakas, selle
valgusel
paistsid laevad sadamas. Gaasivabriku sulgemine oli sadamalt endaltki
tuled
röövinud. Vaatasin selja taha, kuid ei näinud midagi,
hoopis
kuulsin. Ma kuulsin püsside tärinat ja hõikeid. Kuid
need
kostsid kaugelt all-linnast ja minuga ei olnud kellelgi tegemist. Ees
oli
vägitegudeks innustav sadam, taga aga kodu, mu väeti
kodulembene
emake ja minu arad püksid. Mul oli sel ajal kaks püksipaari:
kirikupüksid jalas ja tööpüksid kodus. Streigi ajal
kandsin mina kirikupükse ja töö ajal
tööpükse.
Sel ajahetkel oli just nimelt streik.
“Kui ma selle taktikaga jätkan, olen ma argpüks,”
mõtlesin, ja tahtsin kohe olla vapper entusiast. “Minust peab
saama
j u l g e p ü k s!! Lähen sadamasse korda looma.”
Kõrr-rrrr, liikusid padrunid trumlis. Tegelikult,
võis
ütelda, olin mina hambuni relvastatud. Ees ootas sadam. Edasi!
Viies
peatükk
Aga surmast ei olnud mina seniajani iial mõelnud.
Nüüd
olin näinud seda oma silmaga. Teadsin: olen süüdi, kui
seltsimees
Karik nüüd kasakate kuulide all langeb. Ja mina tundsin end
väga
näruselt. Tundsin, et mul ei ole enam maailmas kohta. Et surm on
intiimne,
väga inimlik asi. Seltsimeestele silma vaatav, nendega üsna
lepitatud
surija ei hakka iial kodu käima, sellepärast on surm sama
ühiskondline
ettevõtmine kui oma hääle andmine
töölisteklassi
partei toetuseks. Isegi tööliste leinalaulus “Sind vaevatud”
käiakse surmamõttega nii ümber:
Ei vaenlane
teotust saa tuua...
Su ümber on vendade read.
Me ise nüüd sulgeme,
sõber,
su silmad nii julged ja head,
jah head, su silmad nii julged ja head.
Teadsin, et sadamasse oli saadetud korda pidama mu vana hea
semlak Säki Karla. Küllap ta kõndis seal ringi,
terariist
taskus, ehk vaidles nendegagi, kes sel äreval silmapilgul paadiga
Soome tahtsid põgeneda. Eks olnud selliseidki.
Ainult kuu kumas heatahtlikult üle selle väikese sadama,
millele mina nüüd lähenesin. Nägin kaugelt
gaasivabriku
aeda, seal kõndis ringi politseinik. Patareisadama ladudes olid
samuti relvastatud valvurid. Aga seal kusagil oli minu sõber ja
õpetaja Säki Karla. Tema juure pidingi lõpuks
jõudma,
ja seal, kui vaja, siis kasakate-karistussalklastega võitlusse
astuma,
et hoida väsinud, võitlustest tulevate seltsimeeste jaoks
sadamat
kui viimset põgenemisteed lahti. Karl Säkk oli öelnud:
“Kõik töölised peavad uulitsa peal korda. Mina pean
korda
sadamas, sest nii on see minu osaks määratud. Läbi
võrgukuuri
akna näen ma kõike, mis maailmas sünnib.
Sadamavalvurid
mind vaevalt segavad, gaasivabriku vahid ka mitte.”
Ühesõnaga
- sel ööl ei saanud keegi magada.
Hiilisin tasa raudteetammi varju. Äkki tõusis otse mu
tuulest
õhetava näo ees maast lörtsi ja soppa üles. Seda
tegid meeste sammud. Kolm tugevat meest kadusid ähkides
rannamändide
taha. Ja - võtaks mind see ja teine! - ainsa hetke jooksul
tundsin ühes ära sama patsaani, kes mind päeval “Volta”
ees oli näkku löönud. Nad jäid seisma,
jõllitasid
üksteist, vehkisid kätega. Paistis, et nad ei oska otsustada,
kuhu õieti edasi minna. Mind hakkas asi hullupööra
huvitama.
Kohe nii, et ma hiilisin neile järgi, leidsin ühe puhtama
koha
ja jäin laohoone nurga taha pikali, et seks puhuks, kui mind
ikkagi
avastatakse, joobnut teeselda. Ma kuulasin nende juttu, nii et nad
aimatagi
ei osanud, et ma seda teen. Tol ajal liikus linnas inimesi vähem
ja
olid suuremad võimalused üksteist trehvata:
sellepärast
ma kohtasingi tihti tuttavaid. Minu põu oli täis
põnevusvärinat,
sest tarvitses mul vaid kael rohkem õieli ajada, kui ma juba
oleksin
oma vaenlast seletanud; tema aga minu sealviibimisest küll midagi
ei teadnud. Kuulsin: rääkis üks peenikesevõitu
hääl,
kuid ma ei suutnud meelde tuletada, kus ma seda häält varem
kuulnud
olin. Igastahes olin. Hääl ütles nõnda: “Eks
magame
Säki Karla kuudis, enne kui Muraste mõisa peale lähme.
Egas töö jänes ei ole, et ta eest ära jookseb.”
Talle
vastas päevase lööja karune hääl, igat
sõna
otsekui vorstivõileiba välja haugates: “Just! Seal on soe,
sealt ei tea meid esialgu keegi otsida ja seal saame lonksukese viina
enne
magamaminekut. Homme tuleb kindlasti raske päev. Aliidekese juure
Pahlmanni taha mina täna enam ei lähe, see teeb mind asjata
kurvaks
ja mina ei saa ju ometi kurvana vabadust kohata.”
Seepeale ma tõmbusin eemale, mulle sellest aitas. Nüüd
tulid mulle Aliide kunagised sõnad meelde: “Mina olen Tartu
tüdruk,
aga siin Tallinnas ma peatun päris linnamüüri
lähedal,
linna keskel väikeses majas on minu elamisepaik. Kui kunagi aega
saame,
siis hakkame võib-olla teineteisel külas käima.” Kui
ilus
ja armas oli ta seda üteldes! Just sellel raskel hetkel igatsesin
ma teda kõige rohkem. Pole midagi paremat sellest, kui suur
sajand
on alles ees ja sul on väikene neiukene kaenlas.
Need kaunid mõtted panid mind asjalikult mõtlema, millist
Pahlmanni see kuradi mees mõtles. See kuradi mees, see minu
rivaal
Aliidekese südame ees... Endamisi niimoodi aru pidades tuli mulle
meelde, et linnas vaid üksainsam Pahlmanni-nimeline asutus
olemas,
see asub täpselt vahtkonna maja kõrval ja “Revaler Clubi”
vastas.
See on Pahlmanni tipukraahvia ehk trükkimisekoda, eesti soost
linnarahva
seas ka Mahlamanni trükkimisekojaks nimetatud. Niipalju kui mina
mäletasin,
oli see maja ikka kõrge ja tugeva planktaraga ümbritsetud,
aga talviti kuhjus lumi vastu planku ja nii oli sealtki hõlbus
üle
ronida. Aiasopis, ses päris tagumises sopis oli küll
väike
maja, mille aknad harva valgust näitasid, aga see jäi pigem
vahtkonna
poole kui tipukraahvia poole. Nii ei olnud sugugi kindel, kas ma selle
löömamehe sõnade järgi Aliidekese elamist
üles
leian... Pealegi võin ma kesklinnast läbi minnes
soldatitele
pihku jääda - ikkagi sõja aeg! Mõtted kippusid
vägisi süngeteks muutuma. Kui ma jõuangi pärale,
mõtlesin, pole sugugi teada, kas Aliidet kodus on või kas
ta mind sisse laseb. Kuid minu armuvalu oli igastahes suur ja
nõnda
ma siis otsustasingi vähemalt proovida. Tuiskasin vaatide ja
tünnide
vahel mööda kaid edasi, tegin haake ja põikeid, et
kõrvalised
isikud mind ei märkaks, ega peatunud enne kiviklibusele rannale
jõudmist.
Sääl oli kindel, et mind ei märgata tõesti.
Säält
läks üks tee suurde sadamasse ja leidus ka palju raagus puid
ja põõsaid, mis mulle muidugi meeldisid, sest nendes oli
väga hea ennast varjata. Sel hetkel lõid kirikukellad
südaööd,
mis tähendas, et ma juba kolmandat tundi ümber hulkumas olin.
Pärastlõunal taevast alla tulnud lörts oli sopaks
tarretanud
ja plärtsus mu vanade saabaste all. Need saapad olid ema kingitus,
pidin neid hoidma. Lompidesse ma ei astunud. Ma jõudsin
Rottermanni
ladudeni ja lidusin täie ajuga mööda karjamaad. Mulle
ratsutas
vastu terve sõjavägi, kuid nad ei näinud mind pimedas,
pealegi oskasin ma jookstes ennast hoolega puude taha hoida. Nood
hallid
kogud pürgisid peatumata edasi. Tõsiselt hakkasin kartma
alles
siis, kui ma Laial uulitsal hobujaamani jõudsin. Ma arvasin, et
linn on kindlasti tugeva valve all ja mina jään juba esimeste
minutite jooksul vahele. Kuid midagi niisugust ei juhtunud. Iga kord,
kui
ma kusagilt kahtlast müra kuulsin, hüppasin mõnesse
põiktänavasse.
Neid on meie linnas õnneks palju. Raekoja platsil linnavalitsuse
ees seisid politseiohvitserid, aga nad ei märganud mind, sest ma
kalpsasin
sisse ühte turuputkasse ja otsustasin oodata, kuni tund veel
hilisemaks
muutub. Tihti veeti vange üle platsi ja sellest oli näha, et
linnas toimuvad suured arreteerimised. Asi oli väga karmiks
muutunud.
Sellepärast ei olnud mul vahelejäämise puhuks midagi
head
loota. Minul oli ju relv põues ja kuuetaskusse “Noor-Eesti” I
album
surutud. Justkui kihutusraamat! Nii see siiski ei olnud mõeldud,
raamat oli mul juhuslikult taskusse jäänud. Nii et kui ma
seal
külmas pimedas turu-kanakuudis jalalt jalale tammusin, siis
pidasin
plaani ikkagi Aliide juure ööseks jääda ja talle
hommikul
“Noor-Eesti” esimesest andest õrnalt mõne luuletuse ette
lugeda. Vaat niisugune kava oli minul. Aga ma ei saanud oma kava
hästi
teostada, sest neetud tragunid ja võmmid luusisid ümber
Raekoja.
Nende hulgas oli ka erariides mehi, kes minu arusaamist mööda
mitte muud kui nuhid olid.
Just nende erariides meeste pärast tekkis mul mõte edasi
liikuda. Takkajärgi mõtlen, et see mind
päästiski,
sest need, kes tuhande üheksasaja viiendama aasta 12. detsembril
kinni
kukkusid, pääsesid peaaegu kõik eluga, aga kellele
juhtus
sama asi nädalavõrra hiljem osaks langevat, neil pead ei
silitatud,
nendest sai laip tänkjas pakasemaas. Reaktsioon läks
järjest
tugevamaks, nagu üteldakse.
Ma läksin sõjaväemeestest mööda, arvates,
et need ehk mind ei puutu. See oli valearvestus. Tähtis ohvitser
ilusa
pruuni hobuse juures hüüdis minule: “Jei, paarenn, kudaa?” Ma
ei jõudnud veel vastatagi, kui kolm soldatit mul külges
olid
ja mind rõvedalt kobasid. Otsekohe leiti revolver ja
“Noor-Eesti”
üles, ja soldatijõnglased ulatasid need siis ülemuse
kätte.
Nuga jäigi minule, on mul siiamaani alles.
|